|
||||||||
“ The proof once again that legends never die!... “ Tomás Doncker is een producer, zanger, songwriter en gitarist uit Brooklyn en, al meer dan twintig jaar actief met zijn op soul en blues geïnspireerde muziek in de muziekscene van en rond NY, maar ook ver daarbuiten. Tomás Doncker is daarnaast ook de CEO van True Groove Records. Doncker tourde en stond in de studio met de Japanse jazzmusici Sadao Watanabe en Masabumi Kikuchi. Dit leidde tot studio- en songwritingsessies met Bootsy Collins, Yoko Ono en The Itals. Doncker heeft gewerkt met artiesten als Madonna, Ivan Neville, Bonnie Raitt, Meshell Ndegeocello, Corey Glover (Living Color), toetsenist Amp Fiddler (Parliament Funkadelic), Grammy-winnend producer/bassist Bill Laswell, Chocolate Genius en de in 2016 Grammy-genomineerde Shemekia Copeland. Doncker werkte ook samen met de Pulitzer Prize-winnende dichter Yusef Komunyakaa. Hij is ook de hoofdgitarist in James Chance and the Contortions, met wie hij in januari 2016 zes uitverkochte shows deed in The Blue Note, Tokyo. In de afgelopen jaren heeft Doncker succesvolle Chinese en Europese tournees voltooid als solo-muzikant. Hij trad op tijdens het Geraldine R. Dodge Poetry Festival, Milwaukee Summerfest en New York Summerstage. WHEREVER YOU GO “Necessity and, quite honestly, fear were my prime motivators…” ‘Wherever You Go’, het nieuwe album van Tomás Doncker, verscheen in oktober bij True Groove Records, in barre tijden van COVID 19-crisis. Het werd volledig in quarantaine opgenomen in de VS en Europa door Doncker en de leden van de Blue Ruin Band, waarbij alle muzikanten in acht verschillende tijdzones live samenwerkten. Op twee covers na, schreef Doncker aan alle nummers mee, waarbij dixit Doncker “noodzaak en, eerlijk gezegd, angst zijn belangrijkste drijfveren waren. …/… Om de interesse en energie onder de bandleden, die bijna allemaal in de EU waren, scherp te houden, stelde ik voor om iets op te nemen”. De acht tracks die ze opnamen, zijn een mix van stijlen, met Blues en Soul en zelfs psychedelische toestanden. Doncker zou met de Blue Ruin Band gaan touren, maar dit werd tot nader order uitgesteld. De band bestaat uit gitarist James Dellatacoma (West Orange, NJ), bassist Ed Matthiack (Altidona, IT), toetsenist Julie Parker (Kent, UK), pedal steel gitarist Artur Uronen-Gonzo (Helsinki, FIN), zangeres Regina Bonelli (Staten Island, NYC) & drummer James Sedge (Kent, UK). “Wherever Yo Go”, het titelnummer, was het nummer dat Doncker het éérst en alleen schreef en ook het eerst opnam. Het kwam onmiddellijk in hem op toen hij in de pandemie aan een nieuw album wou beginnen. Het was letterlijk zijn gedachte “wat zouden mijn laatste woorden zijn?... Het was maar één nummer, maar het was als een gebed, ongelooflijk oprecht en diep emotioneel”. Daarna werden nog twee nummers -om die gebedsvolle en bewuste benadering voort te zetten- opgenomen: Blind Willie Johnson’s “(I’m Gonna Run to the) City of Refuge” en Skip James’ “Hard Time Killing Floor Blues”. ‘Wherever You Go’ werd echter, wat genoemde blues mannen misschien even doet vermoeden, géén uitgesproken blues maar een rock album dat veel blues in zich heeft. Over de ganse lijn blijft Doncker zichzelf waarbij je zijn “Global Soul” voelt in nummers als “Have Mercy Baby Please” en “Come Sunday”, maar nummers als “Drown in Blue (Mojo Version)” en de psychedelische afsluiter “Door to the Dome” je zeker ook zullen verbazen! Muziek is altijd een genezende kracht in de wereld geweest en samen een album opnemen was ook voor Tomás Doncker en zijn band een reden om wat goed te doen in dit nieuwe “normaal”. “‘Wherever You Go’ is een bijna louterende plaat, maar bovenal is het nog steeds de Blues, nothing but the Blues…” "’Wherever You Go’ is an almost purifying rock amlbum, but above all it is still the Blues, nothing but the Blues ... " (ESC for Rootstime.be)
MOANIN’ @ MIDNIGHT: THE HOWLIN’ WOLF PROJECT Wanneer een getalenteerde muzikant als Tomás Doncker naar buiten komt met een eerbetoon aan een van de grootste blues artiesten aller tijden, weet je dat je moet openstaan en… opletten. Met ‘Moanin' at Midnight: The Howlin' Wolf Project’ brengt Doncker met zijn band hulde aan dé legende Howlin’ Wolf. Howlin' Wolf, zijn echte naam was Chester Arthur Burnett (1910-1976), was een Amerikaans blueszanger, gitarist en blues harpist die de bluesmuziek sterk heeft beïnvloed. Zijn vader gaf hem op 18-jarige leeftijd zijn eerste gitaar. Blues-pionier Charley Patton leerde hem spelen. Hij kwam onder contract bij Chess Records en verhuisde naar Chicago. De jonge gitarist Hubert Sumlin, die hem was gevolgd, werd zijn vaste begeleider tot aan zijn dood in 1976. “Three hundred ponds of heavenly joy…” Samen met Muddy Waters was hij de meest toonaangevende blues muzikant van de jaren 1950. Met zijn imposante postuur -1,98 m lang en 130 kilo zwaar, "300 pond hemelse vreugde"- was Howlin’ Wolf’s podium présence indrukwekkend. Met zijn soms ordinaire, dan weer verhalende tussenkomsten en met een stem als een scheepshoorn, was hij van grote invloed op Captain Beefheart en Tom Waits. Wolf was een groot voorbeeld voor de Engelse muziekgeneratie van de jaren 1960. Voor The Beatles, The Rolling Stones, Eric Clapton, Jimmy Page was hij een idool. In 1971 nam hij de plaat ‘London Sessions’ op met o.a. Eric Clapton, Steve Winwood, Bill Wyman en Charlie Watts. Hoewel verguisd door de critici en kenners, werd het de bestverkochte blues plaat ter wereld. Enkele van zijn bekendste nummers zijn "Moanin' at Midnight", "Smokestack Lightning", "Wang-Dang-Doodle", "How Many More Years" en "Killing Floor". Wat Doncker’s hommage aan Howlin’ Wolf bijzonder maakt is zijn eigen, hedendaagse blues die hij weet te mixen in het geluid. In Wolf’s klassiekers als “Back Door Man”, “Spoonful”, “Smokestack Lightning” en “Killing Floor” zitten rockelementen, waarvan er sommige een Led Zeppelin-sfeer oproepen. Iedereen weet dat Zeppelin veel van Wolf heeft “overgenomen”, maar Doncker wil hierboven staan. Hij weet dat je je natuurlijk niet kunt spiegelen aan Howlin' Wolf, maar geef er dan -zoals hier- op zijn minst een spannende nieuwe draai aan. Dat is wat Tomás Doncker’s ‘Moanin' at Midnight’ (op vinyl!) absoluut een luisterbeurt -op zijn minst tien- waard maakt. Als de band zich aan een opwindende versie van “I Ain’t Superstitious” waagt, begin je te beseffen dat ze niet aan hun proefstuk toe zijn. Velen hebben al geprobeerd hulde te brengen aan de blues god die Howlin' Wolf, maar slagen niet in hun opzet en de manier waarop Tomás Doncker dit doet. De uitstekende live versie van de original “Shook Down” die hier (afwijkend met de eerdere release) is toegevoegd, is opnieuw een dikke rode kers op de taart. De afsluiter is de titelsong (niet de Ras Jah Ames’ Dub Mix), “Moanin’ at Midnight”.
“With his unique and contemporary take on ‘Moanin’ @ Midnight’, Tomás Doncker revitalises the work of a legend. It’s his proof, that a legend like Howlin’ Wolf never dies… “ Met twee vinyl releases verwennen Tomas Doncker en True Groove alle liefhebbers van blues en soul kwalitatief op een bijzondere manier in donkere dagen “With two vinyl albums, Tomás Doncker and True Groove spoil all lovers of blues and soul in a special way in dark days” (ESC for Rootstime.be) Eric Schuurmans
WHEREVER YOU GO: Album track list (vinyl): SIDE A: 01. I’m Gonna Run to the City of Refuge [Blind Willie Johnson] (3:03) - 02. Wherever Yo Go (5:07) - 03. Have Mercy Baby Please (3:49) - 04. Hard Time Killing Floor Blues [Skip James] (3:30) – SIDE B: 05. Change (3:35) - 06. Come Sunday (4:12) - 07. Drown In Blue (3:49) - 08. Door to the Dome (5:28) / Words/music © 2020 by: Doncker (2,3,5-8), Komunyakaa (3,6,8), Matthiack (5), Mase (7) & Dellatacoma (8) unless otherwise [noted: 1,4] – Produced, recorded & mixed by: James Dellatacoma for True Groove, Mastered by: Michael Fossenkemper @ TurtleTone Studio | Album lmine-up: Tomás Doncker: vocs, guitars & the Blue Ruin Band: James Dellatacoma: guitars (West Orange, NJ) / Ed Matthiack: bass (Altidona, IT) / Julie Parker: piano, keyboards (Kent, UK) / Artur Uronen-Gonzo: pedal steel (Helsinki, FIN) / Regina Bonelli: vocs (Staten Island, NYC) & James Sedge: drums (Kent, UK) MOANIN’ @ MIDNIGHT - THE HOWLIN’ PROJECT (DELUXE EDITION, vinyl): Album track list: SIDE A: 01. Evil (3:47) - 02. Back Door Man (5:55) - 03. I Ain’t Superstitions (4:29) - 04. Killing Floor (4:50) - SIDE B: 05. Spoonful (5:02) - 06. Shook Down [Komunyakaa/ Doncker] – Live @ the Cutting Room NYC (4:52) – 07. Smokestack Lightning (4:09) - 08. Moanin’ at Midnight (4:25) / Words/music © 2020 by: Willie Dixon, unless otherwise [noted: 6] – Produced, recorded & mixed by: James Dellatacoma for True Groove – Mastered by: Michael Fossenkemper @ TurtleTone Studio | Album line-up: Tomás Doncker: vocs, guitars / Nick Rolfe: organ, keys / Josh David: bass / James Dellatacoma: guitars / Artur Uronen: pedal steel, resophonic guitars & Damon Duewhite, Mike Faulkner: drums, David Barnes: harmonica Discography TOMÁS DONCKER: Wherever You Go (vinyl) [10/2020] | Moanin’ @ Midnight: The Howlin’ Wolf Project – Deluxe Edition (vinyl) [12/2020 | Change - The Amplified Remix (single) [2020] | Moanin’ @ Midnight: The Howlin’ Wolf Project [01/2020 | The Mess We Made, w/the True Groove All Stars – Deluxe Edition [2017] | The Mess We Made [2015] | Big Apple Blues [2014] | Moanin' at Midnight: The Howlin' Wolf Project [2014] | Power of the Trinity… A Slight Return (The Global Soul Mixtape Vol.1) [03/2014] | Howlin’ Wolf (EP,6#) [01/2014] | Power of the Trinity [2011] | Small World Part 1 [2008] | Inside Out [2007] || W/Laureate Yusef Komunyakaa: The Black Magnolia Project [2019] | The Only Way: A Song for Mandela [2018] | Big Apple Blues [2014] | The Mercy Suite [2009] ||
|
||||||||
|
||||||||